Collstrop Rebranding

Een hedendaagse huisstijl voor Collstrop

Dankzij hun innoverende aanpak is Collstrop al decennia lang dé expert in tuinhout zonder zorgen. Wij vertaalden hun kernwaarden in een vernieuwde huisstijl met flexibele toepassingen voor on- en offline. 

Van het Deens Kolstrup naar hartje Waregem

Collstrop is in 1756 ontstaan in het Deense stadje Kolstrop en specialiseert zich in toepassingen en tuincollecties uit dennenhout. Omdat dennenhout op zich geen duurzame houtsoort is en de vraag hiernaar groeide, investeerde het bedrijf doorheen de jaren in research naar een eigen impregneertechniek die de duurzaamheid verhoogt. In 1991 nam het Belgische Cras Woodgroup Collstrop over en verhuisde de productie naar België. 

Collstrop hecht belang aan verantwoord bosbeheer en investeert continu in duurzame onderdelen en constructietechnieken. Het hout dat je vindt bij Collstrop is dan ook gecertificeerd en wordt geleverd met een garantie tegen houtrot en insecten van 25 jaar.
 

Een frisse en flexibele huisstijl

Een huisstijl omvat veel meer dan een logo. Samen met Collstrop kozen we voor een rebranding van het bestaande logo én deden we onderzoek naar een moderne reeks lettertypes en kleuren, en een eigen beeldtaal. We bundelden alles in een overzichtelijke huisstijlgids en ontwierpen verschillende on- en offline toepassingen.

Collstrop poolhouse

Van schets tot voorstel

We schetsten verschillende concepten op papier en speelden met elementen zoals hout, de natuur, bomen, tuinen, duurzaamheid, stevigheid … Door op papier te werken, kunnen we verschillende pistes snel uitproberen en de meest geslaagden digitaal verder verfijnen.

Na een eerste presentatieronde waarin we vier concepten presenteerden, werd er eentje uitgekozen dat we tot in detail uitwerkten.  

Eerste logo concepten Collstrop

Verfijning van het logo

Een goed logo is flexibel inzetbaar en beschikt over een aantal varianten voor verschillende dragers en achtergronden. En dus creëerden we voor Collstrop een set met meerdere versies zodat het logo altijd en overal helder en duidelijk weergegeven wordt. Het concept waarbij het huis in een bladvorm werd geplaatst, werkten we in enkele rondes verder uit tot het finale logo.

  • We voegden een extra blad toe om het natuurlijke karakter extra te benadrukken en plaatsten het beeldmerk boven het woordmerk.
  • We kozen een lettertype dat vormelijk bij het beeldmerk past.
  • De baseline ‘wood for a better garden’ zetten we in een ander lettertype dat mooi contrasteert met het font van het woordmerk. 

“Type is branding”

Een essentieel onderdeel van iedere (re)branding is de set lettertypes. Elk font heeft een eigen uitstraling en je wilt natuurlijk dat die matcht met je bedrijf of merk. De vormgeving van de letters bepaalt ook de leesbaarheid. Hierdoor zijn sommige lettertypes meer geschikt als leestekst dan anderen en zijn sommige fonts de perfecte eyecatcher voor je titels. Voor Collstrop kozen we voor de lettertypes Filson Pro, Suomi Slab Serif en Source Sans Pro.

Overzicht typografische stijlen
kleurenpalet

Door de natuur geïnspireerd kleurenpalet

Het kleurenpallet dat we samenstelden voor Collstrop bestaat uit drie groentinten en een donkergrijs. De hoofdkleuren zijn prominent aanwezig in de volledige branding, terwijl de steunkleuren turquoise, blauw, oranje en bruin de hoofdkleuren ondersteunen en helpen om accenten te leggen. 

Realisaties

We ontwierpen een infographic die het productieproces toont, maar ook naamkaartjes, een briefhoofd en enveloppe, vlaggen, stickers, stempels en vrachtwagenbelettering. En met onze huisstijlgids had Collstrop alles in handen om de vastgelegde stijl door te trekken in hun beursstand en brochure.

Door de rebranding meteen door te trekken op de belangrijkste dragers creëerden we herkenbaarheid en raakten mensen snel gewoon aan de nieuwe huisstijl.

Futureproof website

Natuurlijk stond er ook een gloednieuwe website op het lijstje. We namen zowel het design als het back-end en front-end development in handen. De online productcatalogus kreeg een nieuwe, heldere structuur en we ontwikkelden een dealer finder. De website is volledig gebouwd met Fratello en dus futureproof. Wil Collstrop in de toekomst starten met e-commerce? Dan kunnen we perfect verder bouwen op de website zonder dat we van scratch moeten beginnen. 

Collstrop belettering op een vrachtwagen

Hoog tijd voor een rebranding of een gloednieuwe huisstijl?

Jouw branding en de vormgeving van je communicatie zijn net zo belangrijk als de kwaliteit van je producten of diensten. Wij zorgen voor een professionele huisstijl die aansluit bij je waarden én je doelgroep. 

Contacteer ons en onze designer creëert jouw unieke stijl

Samenwerken aan een project