Be-Mobile Mobiliteitsplatform

Een slimme kijk op mobiliteit

Meer dan acht jaar geleden al besloot Be-Mobile om de mobiliteit voor consumenten, bedrijven en steden anders én slimmer aan te pakken. Hun zoektocht naar een partner die hier even enthousiast zijn tanden in wilde zette, bracht hen bij Marlon. 

digital-partnership

Een partnership van a tot z

Sinds de start werken Be-Mobile en Marlon samen als partners en doen wij meer dan puur development: we denken mee over de businessaanpak en -logica. We staan in voor de analyse en het development van nieuwe features, zijn verantwoordelijk voor het onderhoud, leveren support voor eerder ontwikkelde systemen en staan in voor het design van alle toepassingen. Door onze nauwe samenwerking waarbij wij meedenken over business, design en technologie blijft Be-Mobile elke dag opnieuw groeien en verbeteren. 

Een geïntegreerd mobiliteitsplatform

Be-Mobile biedt slimme mobiliteitsoplossingen via een geïntegreerd mobiliteitsplatform, dat wij mee van nul hebben gebouwd. Betaald parkeren op straat en in parkeergarages, het aankopen van bustickets en je elektrische wagen in 1-2-3 opladen: het kan allemaal dankzij 4411! En dit via sms, de website of de 4411-app.

We verwerken de betalingen via telecomfactuur, domiciliëring, kredietkaart en overschrijving, en houden de balans bij. De koppelingen die telecom based billing via Mobistar en Proximus mogelijk maken hebben we - natuurlijk - zelf geschreven. 

bemobile-4411

First things first

Natuurlijk bouw je een platform zoals 4411 niet zonder nadenken. Eerst analyseerden we de business approach en welke business regels er gelden. Hierna stonden we stil bij heel wat praktische zaken. Hoe moet het beheer en parkeerbeleid precies in elkaar zitten om optimaal te werken? Hoe vertalen we dit alles naar een heldere interface voor de eindgebruiker? En hoe laten we de verschillende diensten - beschikbaar via sms, website en app - op elkaar inhaken? Onze knapste koppen zaten een aantal maanden samen om alles uit te pluizen en legden op het einde een grondige analyse op tafel. 

We hielden brainstormsessies om alle ideeën te herleiden naar een uitgekiende strategie en een begeleidingsplan. En we brachten de verschillende workflows en processen in kaart om op basis hiervan de achterliggende systemen uit te werken. Een heel jaar lang werkten we met een dedicated team aan de allereerste versie van 4411. 

Maar hier stopt het verhaal niet. Sinds de officiële lancering voegen we via maandelijkse releases features toe, optimaliseren we waar nodig en zijn we verantwoordelijk voor een feilloze werking.

digitale-strategie

4411

Je hebt vast en zeker al eens een sms verstuurd naar 4411 om je parkeerplaats te betalen of misschien gebruik je de 4411-app al. Telkens je dit doet, zorgt ons systeem ervoor dat je sessie start en stopt wanneer jij dat wilt. 
 

Sms-parkeren

Marlon beheert de volledige sms-dienst voor betaald parkeren op straat en in parkeergarages. Hiervoor ontwikkelden we een payment gateway systeem dat gekoppeld is aan jouw telecomfactuur.

App-parkeren

Met de mobile app betaal je niet alleen voor je parkeerplaats op straat en in een deelnemende parkeergarage, maar koop je ook een busticket van De Lijn en kun je je elektrische wagen opladen. 

sms en app parkeren

Alles-in-één-app

We integreerden niet alleen diensten zoals De Lijn, maar bouwden ook verschillende API’s voor derden die de diensten van 4411 wilden integreren. Zo ontwikkelden we een API voor de KBC Mobile app zodat hun klanten binnen de app van KBC kunnen betalen voor hun parkeerplaats. Voor De Lijn zelf ontwikkelden we een extra API die toelaat om betalingen via sms te innen en om te controleren of een ticket werd aangemaakt. 

Op basis van enkele specificaties bouwden we een API voor parkeerwachters. Dankzij de API kunnen ze met hun huidige hardware perfect de status van een 4411-parkeersessie controleren, én de geldigheid van bewonerskaarten en parkeervergunningen.

4411 was één van de eerste geïntegreerde apps in België. Sinds de lancering gaat er een merkbare golfbeweging door het digitale landschap in België en we zijn bijzonder fier dat we mee aan het begin hiervan stonden. 

The internet of things

De Antwerpse parkings Parking Spoor Oost en Parking Rijnkaai zijn uitgerust met ANPR-camera’s, die de nummerplaten van de in- en uitrijdende wagens lezen. Binnen het 4411-platform is er voor deze parkings ondersteuning voorzien waardoor gebruikers hun parkeersessie in de parkeergarage kunnen betalen via sms of de 4411-app.

internet of things
e-loket

E-loket voor parkeervergunningen

Voor enkele steden ontwikkelden we een e-loket waar burgers in 1-2-3 een parkeervergunning kunnen aanvragen. Het e-loket is gekoppeld met de complexe overheidssystemen van het Rijksregister en de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).

Een partnership gericht op de toekomst

Bij Marlon streven we naar duurzame digitale oplossingen. Technologieën onderzoeken en evalueren geeft ons een ongelooflijke boost. Een partnership, zoals onze samenwerking met Be-Mobile, waarin zowel wij als de klant continu op zoek gaan naar verbetering is precies waar wij voor staan.

1 dedicated team

sinds 2009

Sinds 2009 werkt er één team vol toewijding aan 4411. Alle communicatie verloopt gestroomlijnd via één contactpersoon die een bird’s-eye view bewaart.

In de cloud

veilig & schaalbaar


Alle data wordt veilig bewaard en beheerd in Azure van Microsoft in combinatie met een on-premise datacenter. Dat maakt het project extra schaalbaar en futureproof. 

250.000+ downloads

vanuit de app store


Elke dag opnieuw downloaden mensen de 4411-app op hun iOS of Android smartphone en zien we het aantal actieve gebruikers alleen maar toenemen. 

6.960 updates

and counting...


Sinds de start in 2009 hebben we al heel wat tickets of tasks aangemaakt. En allemaal hebben we ze tot een succesvol einde gebracht. 

520 statusmeetings

and counting...

Minstens één keer per week ontmoeten we het team van Be-Mobile zodat we snel kunnen schakelen en alle doelstellingen voor iedereen duidelijk blijven.

25+ koppelingen en integraties

alles is mogelijk

Via onze eigen API of systemen binnen 4411 maken we het platform toegankelijk voor partners en zijn er heel wat mogelijkheden op vlak van data-uitwisseling.

Wederzijds vertrouwen

Wederzijds vertrouwen vormt de basis van onze jarenlange samenwerking. Samen met Be-Mobile denken we na over toekomstige toepassingen, hoe we bestaande features kunnen verbeteren en hoe we dit alles best in de markt zetten.  

We zitten continu in een development-analysecyclus: we houden de code up-to-date, bouwen nieuwe features, voeren design updates uit … Dankzij de stevige basis, bouwen we tot op vandaag verder. 
 

Kleine Belg wordt wereldleider

In het algemeen zijn Belgen eerder geneigd zich bescheiden op te stellen, maar dat wil niet zeggen dat we de wereld niet kunnen veroveren! Vandaag is Be-Mobile wereldleider op vlak van slimme mobiliteit. Samen met overheidsinstanties, wegbeheerders en autofabrikanten tekent Be-Mobile een nieuwe, naadloze ervaring uit die de administratieve rompslomp rond mobiliteitskosten doet verdwijnen. 

Is jouw bedrijf klaar voor the internet of things?

Door je diensten en producten digitaal beschikbaar te stellen, maak je het leven van je klanten een pak eenvoudiger. Fantastisch toch? Als digitale partner ondersteunen we je met plezier bij de uitbouw van jouw digitale oplossing op maat. 

Contacteer ons