B2B webshop met uitgebreid productbeheer

Online shoppen, we doen het allemaal. Ook op de B2B-markt veroveren webshops een steeds groter aandeel. Bij Noble Timber voelden ze al langer de nood bij professionals en ondernemers voor een online aanbieder van houtproducten. Daarom beslisten ze om samen met Marlon hun expertise in de houtsector om te zetten in een degelijke webshop.

Uniek in zijn soort

In de houtsector bestaan er al wel wat aanbieders die je online kan terugvinden. Maar daar lopen aannemers vaak tegen dezelfde problemen aan. En net die problemen wilde Noble Timber aanpakken om zo hét online referentiepunt voor tropisch hardhout te worden. Zo hadden we een vrij concreet lijstje met requirements:

  • Een webshop met duidelijke, maar beheerbare navigatiestructuur
  • Uitgebreide productcatalogus met de nodige filteropties (o.a. houtsoort & profiel);
  • Productdetailpagina’s die zowel vaste als variabele lengtes ondersteunen; 
  • Automatische oppervlakteberekening bij het ingeven van hoeveelheden; 
  • Snelle, eenvoudige checkout
  • Strakke huisstijl die niet té corporate oogt. 

Huisstijl

“Graag een frisse en strakke huisstijl, maar niet té corporate.” Maar hoe vertaal je dat dan in een huisstijl? Onze designer Niels, ging op zoek naar een kleurenpalet dat de producten van Noble Timber vertegenwoordigt. Uiteindelijk koos hij voor de kleuren van de tropische houtsoorten. Ze zijn warm en trekken je aandacht zonder je te overrompelen. 

Huisstijlelementen van de huisstijl die Marlon ontwikkelde voor Noble Timber

Om tot een wisselwerking te komen van strak design en speelsheid, worden de kleuren aangevuld met kleurrijke illustraties. Tot slot voegen we daar nog afgeronde iconen aan toe die meteen vertellen waarover het gaat. 

Logo

Bij die huisstijl hoort natuurlijk ook een kenmerkend logo. Je hebt het misschien al weleens gehoord, maar mensen zeggen vaak ‘hout leeft’. De bladeren in het logo zijn daarom een verwijzing naar leven, maar evengoed naar de bomen die ons van het nodige hout voorzien. 

Logo van Noble Timber - Design door Marlon

Verschillende profielen

Houthandels die online terug te vinden zijn, hebben vaak een beperkt of onoverzichtelijk assortiment met weinig productinformatie. Om die fout te vermijden, kozen we voor een duidelijke catalogusstructuur. Bezoekers kiezen eerst tussen de verschillende hoofdcategorieën die bepalend zijn voor het producttype (terras, parket, gevel- en wandbekleding…). Daaronder zitten telkens de verschillende producttypes, zoals planken of tegels en onderleggers gegroepeerd. 

Die producttypes zijn telkens te filteren, zodat je snel het product terugvindt dat je nodig hebt. Dat kan aan de hand van de houtsoort, maar evengoed op basis van het profiel.

Visualisatie verschillende profielen

Het profiel bepaalt hoe het eindproduct eruit ziet en hoe je het kan bevestigen. Een belangrijke keuze als je een terras wil aanleggen of een muur wil bekleden. Naast de technische naam voor elk van de profielen, kan je bij Noble Timber ook een visualisatie terugvinden. Op die manier is het voor iedereen duidelijk hoe elk van de profielen eruit ziet en of dat is wat ze zoeken. 

Je kan ook kiezen tussen variabele of vaste lengte. Bij de variabele lengte kies je eerst de gewone afmetingen van je product, namelijk de hoogte en breedte. Daarna kan je zelf een lengte ingeven. De webshop berekent dan meteen de oppervlakte die je daarmee kan aanleggen.  

Productbeheer in Fratello CMS

Productbeheer met Fratello

Naast zo’n 10 verschillende profielen, zijn de producten ook beschikbaar in meerdere houtsoorten, met meerdere varianten én enkele bijhorende producten. Denk maar aan plinten of materiaal om de planken te bevestigen. Om al deze data makkelijk te beheren, is het Fratello CMS de beste keuze. We zorgden ervoor dat alle nodige technische specificaties een eigen inputveld kregen. Zo kan de klant heel makkelijk producten aanmaken, varianten toevoegen en de nodige producten aan elkaar koppelen.  

Meer dan een webshop

Naast tropisch hardhout online aanbieden, wil Noble Timber ook inspireren en informeren. Daarom vind je naast de productcatalogus ook nog aparte contentpagina’s voor alle houtsoorten in het gamma. Daar leer je alles over de oorsprong, de duurzaamheidsklasse en technische en uiterlijke kenmerken van het hout. Dankzij de blog kan de klant ook artikels verspreiden met informatie over de sector, het gebruik van tropisch hardhout en hoe je het moet onderhouden. 

Met die extra content scoren ze meteen ook meer op SEO-vlak. Zo trekken we zowel de houtprofessional aan die op zoek is naar een gebruiksvriendelijke webshop om zijn terrasplanken te bestellen, als de aannemer die wil weten hoe hij parket op vloerverwarming kan installeren. 

Je eigen B2B webshop lanceren?

Zet in op online verkoop met een gebruiksvriendelijke webshop die ook scoort in zoekmachines. Vertel ons wat je zoekt en we kijken samen wat de mogelijkheden zijn. 

Kom vrijblijvend langs

Vloer tropisch hardhout - Noble Timber webshop door Marlon