B2B & B2C e-commerce voor Vadigran

Productcatalogus en B2B-webshop verweven

Vadigran zet in op het creëren van geluk voor dieren en hun baasjes met producten die het samenleven vergemakkelijken en de band versterken. Informatie over de producten voor consumenten combineren we met een webshop voor de verdelers van die producten. 

Een catalogus voor iedereen

De nieuwe website van Vadigran is tweeledig: een informatief deel waar consumenten kennis kunnen maken met het merk en de producten. Elke productpagina leidt naar een dealer finder, waar je aan de hand van je postcode, type dier en soort product een dealer bij jou in de buurt kan vinden.

Dealer finder Vadigran site

B2B-klanten (de dealers van Vadigranproducten) kunnen zich aanmelden, waarna ze na goedkeuring toegang krijgen tot de webshop waar ze effectief producten kunnen bestellen. Met een catalogus van ruim 3.000 producten is een structureel overzicht een must. Marlon begeleidde het proces om te komen tot de huidige indeling, inclusief duidelijke filters en een responsief design

B2C & B2B flow bezoeker Vadigran site

Webshop op maat van de gebruiker

Gebruiksvriendelijkheid en grafische vormgeving staan bij ons centraal. Daarom stelden we eerst persona’s op van de verschillende types B2B-klanten van Vadigran: Hoe bestellen de dealers? Hoe zoeken ze in de catalogus? Welke gegevens zijn voor hen belangrijk? Wat zijn de top tasks van deze dealers? Aan de hand van de persona’s bouwden we een interface op die nauw aansluit bij de manier waarop klanten bestellen. Daarnaast deden we ook Keyword Research (KWR) om de navigatiestructuur te bepalen. Op die manier zorgen we ervoor dat de woorden waar mensen op zoeken ook effectief terug te vinden zijn in de navigatie. Bovendien kan dit later dienen als inspiratie voor editorial content. 

Iconen voor de categorieën per dier ontworpen door Marlon

Focus op efficiëntie

Met de focus op efficiëntie en om het bestelproces te versnellen, werden er verschillende tools geïmplementeerd voor ingelogde klanten. Zij kunnen de catalogus bekijken in een lijst view, waarin ze producten meteen aan hun winkelmandje kunnen toevoegen zonder de productpagina te openen. Zeg maar een bestelformulier. Via het gepersonaliseerde dashboard creëren we een communicatiekanaal van Vadigran richting de dealers. Naast het beheer van gebruikers binnen een account, kunnen klanten ook facturen en bestellingen bekijken of downloaden. Ook de favorietenlijst en de productlijst met private label producten zijn hier te vinden. Van hieruit is het ook mogelijk om snel een herbestelling te plaatsen. 

Lijst view van een product beschikbaar voor ingelogde klanten bij Vadigran
Wisselwerking tussen Fratello CMS en ERP-systemen die zijn gekoppeld

Doorgedreven data-uitwisseling

Om de informatie over de ruim 3.000 producten op de site te laten verschijnen, werken we met een tweezijdige doorgedreven data-uitwisseling. We combineren twee databronnen via real time uitwisseling en regelmatige synchronisatie. Navision levert de producten en prijzen, wij koppelen in realtime de bestellingen terug. Uit de Pimcore halen we alle productteksten en -kenmerken en afbeeldingen die leiden tot de gedetailleerde productfiche.

Klantspecifieke prijzen

B2B-klanten krijgen na login eigen prijzen en/of kortingen te zien. De prijzen en kortingen worden vanuit het ERP-systeem gestuurd.

Dealer finder

Aan de hand van je postcode, de diersoort en productcategorie wordt een lijst getoond met verdeelpunten in je buurt. 

Eenvoudige checkoutflow

Om het bestellen eenvoudig en snel te laten verlopen, zijn er maar 3 stappen in de checkoutflow: Winkelmandje > Uw gegevens > Bestelling. 
 

Snelle levering mogelijk

Voor sommige producten is er een ‘collibestelling’ in de checkoutflow beschikbaar. Zo kan een kleine hoeveelheid kattenvoeding of items voor in een aquarium sneller worden geleverd, los van de normaal geplande levering. 

Up next?

Ons werk stopt niet eens een site live staat. Regelmatig zijn er updates van ons Fratello CMS-systeem dat we continu verbeteren en optimaliseren met zowel technische als functionele updates. Maar we duiken ook in de cijfers. Op basis van meetpunten die vooraf werden afgesproken, gaan we in Google Analytics na hoe bezoekers door de site navigeren en of de doelen worden bereikt. In combinatie met HotJar werken we zo voortdurend verder om vadigran.com te perfectioneren. 

Een webshop in functie van je catalogus en klanten?

Na een grondige analyse bepalen we de efficiëntste flows en structurele koppelingen, die we omzetten naar een aanklikbaar prototype. Goedgekeurd? Dan bouwen we met ons Fratello e-commerce framework een webshop die past bij de manier waarop jouw klanten shoppen.  

Contacteer ons voor een kennismakend gesprek

Overleg bij Marlon