All-in e-commerce Dockx Rental

Een website waar je in slechts een paar klikken je reservatie kan voltooien, het gamma en de diensten vlot kan doorbladeren én die er ook aantrekkelijk uitziet. Dat was de opdracht van Dockx Rental. Maar hoe zorg je ervoor dat verschillende doelgroepen snel vinden wat ze zoeken in een erg uitgebreid productgamma? 

Analyseren en structureren

Achter de website zit er heel veel data die op het juiste moment op de juiste manier moet worden weergegeven. Bovendien zijn er ook nog verschillende doelgroepen, voor wie dezelfde informatie anders moet worden weergegeven. Om dat allemaal juist te laten verlopen, is er een zeer uitgebreide analysefase aan het development vooraf gegaan. 

Uitgewerkte UX-flow voor Dockx door Marlon, webbureau uit Gent

Customer journeys

Net omdat er verschillende doelgroepen zijn, was het ook belangrijk om een uitgebreide functionele analyse te maken, met de nodige aandacht voor design en marketingaspecten. Aan de hand van de keyword research en SEO-audit, heeft Marlon alle persona’s en mogelijke customer journeys in kaart gebracht. 

Daaruit bleek dat er meerdere entry points en top tasks zijn per persona. Om al die flows zeker mee te hebben, is er een zeer gedetailleerd responsive prototype ontwikkeld dat is gevalideerd door alle betrokken partijen. Daarin zat, naast de e-commerce flows, meteen ook het uitgebreide contentgedeelte waarin alle diensten, de FAQ en shops zijn opgenomen.

Performante API-calls

De informatie van alle voertuigen in het Dockx-gamma zitten vervat in ProPlanner, een Fleet Management Systeem. Omdat performantie een standaard vereiste is, zijn we samen met Jumik (het bedrijf achter ProPlanner) aan de slag gegaan om alle nodige synchronisaties en API-calls in kaart te brengen. Welke checks (of calls) zijn er allemaal nodig? Het ophalen van beschikbare voertuigen als iemand de wizard start, de productdetails van een voertuig, de mogelijke extra’s tijdens een reservatie, de bevestiging van een reservatie… 

Na heel wat overleg en meerdere tests, hebben we alle API-calls kunnen optimaliseren in functie van de performantie

Guidelines huisstijl Dockx door Marlon, webbureau in Gent

Uitdagend design

Iedereen kan zich wel een beeld vormen bij de Dockx bestelwagens, met de typische gele en groene kleuren. Opvallende kleuren die je aandacht meteen vangen in het straatbeeld. Voor de website is de huisstijl iets uitdagender. 

“De grote uitdaging was om de kleuren te verwerken in de website zonder dat het schreeuwerig zou overkomen. We zijn op zoek gegaan naar een balans tussen de branding en rust in de website.”

Gert, Teamlead Design & UX

De reservatiewizard is de kern van de website. Van hieruit kunnen bezoekers heel eenvoudig een voertuig reserveren. Om de opties visueel te ondersteunen, hebben we moderne icoontjes ontwikkeld die de verschillende voertuigtypes representeren. 

Iconen gemaakt voor de reservatiewizard door Marlon, webbedrijf in Gent

Reservatiewizard

De absolute top task voor alle persona’s is het reserveren van een voertuig. Om dit zo eenvoudig mogelijk te maken, hebben we een reservatiewizard gebouwd. Hier kan je meteen alle parameters instellen om een gefilterde weergave te krijgen. 

De hoofdcategorieën binnen de voertuigtypes zijn bovenaan de wizard weergegeven, waardoor je snel kan switchen. Deze keuze zorgt ervoor dat er meteen een filtering gebeurt en je enkel nog de Dockx Service Shops te zien krijgt waar je zo’n voertuig kan huren. Uit deze lijst kies je de shop waar je wil afhalen, samen met de afhaal- en terugbrengdatum, inclusief het gewenste uur. 

Zo initieer je eigenlijk meteen de checkout flow voor het huren van een wagen, want vanop de resultatenpagina kan je in slechts drie stappen je reservatie afronden. Alle prijzen passen zich ook meteen aan volgens de data die je hebt gekozen. Zo weet je meteen waar je aan toe bent. 

Tijdens de checkout tonen we ook nog de beschikbare upselling mogelijkheden. Misschien heeft de klant ook nog wel verhuisdozen of een bijkomende verzekering nodig? Ook dat kan meteen mee gereserveerd worden. De eventuele extra’s worden ook instant mee opgenomen in de prijsberekening. 

De reservatiewizard met resultaten bij Dockx door Marlon digital agency

My Dockx

In de volledig nieuwe klantenzone heb je vanaf nu een handig overzicht van je reservaties en bijhorende documenten. Het dashboard toont in een oogopslag je eerstkomende reservatie, een detail van je gegevens en ook je favoriete shop.

Alle reservaties - zowel toekomstige, voorbije & geannuleerde- zijn te vinden onder de reservatiezone. Alle bijhorende documenten zoals facturen of gebruiksaanwijzingen, zijn ook meteen te downloaden vanop een reservatiedetail, zodat je ze niet meer kan verliezen. 

Alle informatie je in het account terugvindt, is volledig up-to-date en komt rechtstreeks uit ProPlanner. Zo beschikt zowel Dockx als de klant altijd over dezelfde informatie. 

"We waren op zoek naar een partner die meedenkt en zoekt naar mogelijke opportuniteiten. Met Marlon hebben we de ideale partner gevonden. Onze samenwerking is gebaseerd op vertrouwen, open communicatie en advies op maat. Dankzij de innovatieve vakkennis, persoonlijke aanpak en nauwkeurige ondersteuning lost Marlon steeds alle verwachtingen in."

Valérie, Marketing Manager bij Dockx

Samen groeien

Ook de toekomst van de Dockx-website ziet er mooi uit. Op regelmatige basis gebeuren er zowel intern als met de klant retrospectives, zodat we weten wat er goed is gegaan en waar er verbeterruimte is binnen de samenwerking. Naast nieuwe features zullen er ook regelmatig updates doorgevoerd worden, zodat de performantie hoog blijft. 

Zelf je e-commerce vernieuwen?

Kom vertellen over je project en wat je nodig hebt. We bekijken samen wat er allemaal mogelijk is. 

Maak vrijblijvend een afspraak

Mensen die weg zoeken op kaart