5 SEO hacks to please zoekmachines én gebruikers

Op door Tina Van der Heyden

Een paar jaar geleden was SEO heel eenvoudig: veel keywords en veel backlinks. Vandaag zijn de algoritmes een pak complexer geworden. SEO dient niet langer om enkel zoekmachines tevreden te stellen. Het is ook een methode om de gebruiker tevreden te stellen. 

SEO is als het ware een vast onderdeel van je klantenservice. Je helpt mensen aan waardevolle content, die ze bovendien makkelijker kunnen vinden door een duidelijke navigatie. Hoe je dat het best aanpakt? Dat vertellen we je in 5 belangrijke SEO hacks. 

1. UX-focus

User experienceen usabilty zijn het allerbelangrijkste voor een hoge ranking. Zeker nu Google definitief de Mobile First Index heeft doorgevoerd. Google zal nu eerst je mobiele website crawlen en dan pas je desktop versie. Je ranking is dus voornamelijk gebaseerdop je mobiele pagina’s

Is je website traag of is de navigatie te moeilijk? Dan klikken bezoekers snel weg. Dat is niet alleen slecht voor je bounce rate. Google ziet dit als een teken van mindere kwaliteit, waardoor je ranking zal dalen. Davy vertelt je in ‘De gevolgen van een trage website’ hoe we dat bij Marlon voorkomen. 

UX-focus is key voor optimale gebruikservaring

2. On-page SEO

Wie in Google een query ingeeft en op jouw site klikt in de zoekresultaten, verwacht een antwoord te vinden op een vraag. Zorg daarom voor een duidelijke focus op je landingspagina. Iemand die op zoek is naar een bedrijf dat webshops bouwt, toon je best een dienstenpagina. Maar zoekt een persoon informatie over het optimaliseren van zijn webshop, dan is een blog met tips en tricks een betere landingspagina. 

3. Structured data

AI speelt een steeds belangrijkere rol in het technologische landschap. Hoe sneller search engines je site kunnen ‘lezen’, hoe beter. De context wordt hierbij minstens even belangrijk. Dankzij structured data herkennen zoekmachines snel waarover je pagina gaat. Bovendien zorgt deze data ervoor dat het zoekresultaat van je pagina kan aangevuld worden met nuttige informatie, wat het aantrekkelijker maakt om op te klikken. Bonus: goed ingevulde structured data verhoogt je kansen op een featured snippet (zie verder). 

Het Front-End team van Marlon is ondertussen helemaal thuis in de structured data. Zij zorgen ervoor dat jouw site voorzien is van de correcte structured data, zodat je pagina’s in aanmerking komen voor een betere ranking. 

4. No-click resultaten

Onder no-click resultaten verstaan we zoekopdrachten die geen klik hebben opgeleverd, maar toch een antwoord gaven op de zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan iemand die de openingsuren van je bedrijf zoekt en die bij de zoekresultaten terugvond via je Google My Business informatie. 

Probeer zeker in te spelen op de SERP-features -voluit de Search Engine Result Pages features- die inspelen op no-click resultaten, zoals de featured snippets. Hier wordt de description getoond voor de titel en URL, zodat mensen sneller vinden wat ze zoeken. Google kiest zelf welke pagina’s hiervoor in aanmerking komen, meestal bij queries in de vorm van een vraag. Zorg er dus voor dat je pagina een antwoord biedt op die vraag. 

Featured Google Snippet van deze blog: 5 SEO hacks

5. Voice search

In de VS is voice search big business. Maar ook hier bij ons begint de technologie zich een weg te banen naar de huiskamers. Wanneer mensen een zoeken via voice search, verschilt de zoekopdracht van wanneer dat gebeurt via een computer of smartphone. In plaats van ‘restaurant Gent’ gaan mensen eerder op zoek naar ‘japans restaurant in Gent met goede recensies’. 

Longtail zoekopdrachten zijn al langer belangrijk, maar met de opmars van voice search neemt het belang alleen maar toe. Speel hier nu al op in bij het maken van je content, zodat je  helemaal klaar bent wanneer voice search doorbreekt bij ons. 

SEO focus in Fratello - Resultatengrafiek

Fratello loves SEO

Om het jou makkelijker te maken, bouwden we het Fratello CMS-systeem helemaal SEO-proof. We focussen niet enkel op UX en usability, maar implementeren ook structured data. Wil je graag hulp bij de SEO-optimalisatie je website? 

Contacteer ons voor meer info