5 sollicitatietips voor wie wil werken bij een webbureau of ICT-bedrijf

02.jpg
Op door Vincent Mouton

Solliciteren is een vak apart. Een ware kunde die je - net zoals fietsen - leert door gewoon te doen. Bij een sollicitatie is de eerste indruk cruciaal dus ben je maar beter goed voorbereid zodat je niets vergeet. Je wilt er niet alleen uitspringen met je cv, maar ook tijdens dat allereerste gesprek de beste versie van jezelf tonen.

Een goede voorbereiding maakt wel degelijk het verschil. Soms merken we dat kandidaten worstelen met bepaalde vragen of dat de verwachtingen van beide partijen niet op dezelfde lijn liggen. Een job bij een webbureau of ICT-bedrijf vraagt om de nodige kennis en motivatie. Bovendien hebben we bij Marlon een bepaalde manier van werken en een eigen cultuur, die mee bepalen of er een match is. Job gespot bij Marlon en wil je graag solliciteren? Wij verzamelden vijf tips die jou de nodige voorsprong geven.

 

Tip 1: Lees de vacature aandachtig

Het klinkt als vanzelfsprekend, maar lees de vacature volledig. Stop niet bij de titel, maar check wat je takenpakket zal inhouden en welke verantwoordelijkheden daarbij horen, en wat de verwachtingen van je potentiële werkgever zijn.

 

Moet je een bepaalde technologie zoals een exact framework of specifieke manier van werken perfect beheersen? Sta stil bij je eigen capaciteiten en durf kritisch zijn. Herken je een term, weet je ongeveer wat een bepaalde technologie inhoudt of heb je er ‘al eens naar gekeken’? Goed, maar helaas weegt dat niet op tegen concrete ervaring.

Ook je level van expertise en ervaringsniveau zijn belangrijk. Zijn ze op zoek naar een junior of senior, en waar pas jij? Werkte je drie jaar met technologie X, maar zul je moeten werken met technologie Y? Dan is deze specifieke vacature misschien niet op jouw lijf geschreven. Zelfs niet als je technologie Y een beetje kent.

Is technologie Y echter iets wat je dolgraag zou willen doen, maar heb je niet voldoende ervaring? Pols dan bij het bedrijf of zij een opleiding voorzien binnen het specifieke domein. Volg een extra opleiding of ontwikkel je skills door te werken aan een persoonlijk project.

Controleer goed welke specifieke technologieën vereist zijn en hoeveel ervaring ze verwachten. Maar ook of dit het type werk is dat je elke dag opnieuw wilt doen.

 

 

Tip 2: Bereid je goed voor

Ook onze tweede tip klinkt evident, maar toch durven mensen hier wel eens losjes mee omspringen. Heb je de vacature goed gelezen en is dit wat je wilt doen? Doe dan een background check van het bedrijf.

Check wat het bedrijf precies doet en waar zij voor staan.

Lees aandachtig de aboutpagina en kijk of je op de website meer te weten komt over de bedrijfscultuur of de manier van werken. Neem ook eens een kijkje op de social media kanalen van het bedrijf. De perfecte plaats om foto’s en video’s te ontdekken van behind-the-scenes, teambuildings en andere activiteiten.

Welk type projecten mag je verwachten?  

Mikt het bedrijf vooral op grote bedrijven, zowel nationaal als internationaal? Of eerder kleine kmo’s? En in welke sectoren bevinden de klanten zich? Maar ook: onder welk type projecten zet het webbureau of ICT-bedrijf precies zijn schouders? Gaat het om puur webdesign? Het bouwen van websites en webshops? Of gaan ze nog een stapje verder met applicaties en platformen?

Check ook of het gaat om eenmalige projecten of samenwerkingen op lange termijn. Bij langetermijnsamenwerkingen werk je zeker enkele maanden aan één project. Wil je dit? Of toch liever verschillende kleine opdrachten die elkaar snel opvolgen?

Denk na over jouw rol binnen het bedrijf   

Je weet nu ongeveer wat jij mag verwachten, maar sta ook stil bij de verwachtingen van het bedrijf. En welke vragen je allemaal voorgeschoteld kunt krijgen.

  • Zorg ervoor dat je zowel in je mail als in je sollicitatiegesprek bondig en exact kunt vertellen over je professionele ervaring en reeds opgebouwde kennis.

  • Verzamel op voorhand een aantal concrete voorbeelden die overeenkomen met de vacature. Zijn ze op zoek naar een analist? Dan moet je effectief je ervaring als analist kunnen aantonen. Een skill op je cv zetten is peanuts. Aantonen dat je er goed in bent, is waarmee je indruk maakt. Kies hier steeds voor kwaliteit en niet kwantiteit. Beter een paar sterke voorbeelden dan tien kleine knutselwerken.

  • Wees steeds duidelijk over jouw inbreng binnen een groepsproject. Waar was jij precies verantwoordelijk voor en hoe heb je je taak aangepakt?

  • Ga op zoek naar voorbeelden die je skills en talenten illustreren. Schrijf of zeg bijvoorbeeld niet dat je een echte problem solver bent, maar geef een voorbeeld van een situatie die aantoont dat je echt wel hands-on bent.  

  • Noteer voor jezelf wat je belangrijk vindt in een job en welke meerwaarde je kunt brengen binnen het bedrijf. Dit gaat veel verder dan je professionele skills. Ook relevante hobby's, je karaktereigenschappen, levenslessen … kun je inzetten op de werkvloer.

Zet je voorbereiding én de projecten die je wilt tonen klaar op je laptop. Zo moet je aan het begin van het sollicitatiegesprek maar twee dingen doen: het wifi-wachtwoord vragen en je laptop openen. Wedden dat je je een stuk zelfzekerder zult voelen?

Vraagt de persoon waarmee je aan tafel zit naar een voorbeeld dat je niet hebt voorbereid? Raak dan niet in paniek. Antwoord eerlijk als je dit niet hebt of niet snel kunt terugvinden. Tijdens een sollicitatiegesprek door een berg chaotische mappen op je laptop bladeren, maakt geen goede indruk. Een beter idee is om achteraf een mailtje sturen met een link naar het project.

Bundel je vragen   

De kans is groot dat je zelf ook heel wat praktische vragen hebt. Schrijf alles op waar je aan denkt en neem je vragen mee naar het sollicitatiegesprek. Je wilt vast weten op hoeveel vakantiedagen je recht hebt, welke opleidingsmogelijkheden er zijn en misschien zelfs aan welk concreet project je zult werken. Wil je graag een korte rondleiding door het kantoor? Of is er iemand binnen het team waar je graag een extra gesprek mee wilt hebben?

Door niet alleen te antwoorden op vragen, maar zelf ook vragen te stellen, toon je jouw interesse in het bedrijf. Bovendien krijg je zo een goed totaalbeeld van de jobinhoud en het bedrijf. Ben je eerder introvert? Dan is het voorbereiden van vragen een absolute aanrader om tijdens het gesprek een beetje uit je schelp te komen.

Een goede voorbereiding zorgt er niet alleen voor dat je met meer zelfvertrouwen en rust naar een sollicitatiegesprek gaat, het toont ook je interesse en professionele aanpak.

 

 

Tip 3: Ken jezelf

Tijdens een sollicitatiegesprek zeggen kandidaten wel eens: “Tja, dat is iets van ongeveer een half jaar geleden …”. Gevolgd door een lange stilte. Zorg dat je precies weet welke projecten je in het verleden hebt gedaan en wanneer. En wat je eruit geleerd hebt. Toon dat je werkelijk geeft om je vak en maak zo een goede indruk.

Noteer je pluspunten en waar je minder goed in bent. Dit zijn niet noodzakelijk ‘je beste en slechtste eigenschappen’ - een vraag die echt niet meer van deze tijd is. Misschien ben je een analist met een sterke technische kant, maar heb je minder feeling heeft met de grafische kant. Of ben je een developer die graag bouwt aan iets, maar minder geïnteresseerd is in het uitdenken. Wees daar dan van bij het begin eerlijk over.

Solliciteer niet voor een job waar je eigenlijk geen zin in hebt. Voel je al een tijdje aan dat webdesign hetgene is waar je ‘s morgen voor opstaat? Dan is een vacature die puur over front-end development gaat niet echt je ding.

Weet wat je wilt. Van de jobinhoud tot het type bedrijf, maar ook hoelang je je wilt verbinden aan een bedrijf en of je graag in kleine of grote teams werkt. Enkel zo kun je bepalen of een vacature bij je past.

 

 

Tip 4: Wees positief, maar eerlijk

Is je vorige werkervaring tegengevallen? Is dat superleuke project dat je wilt tonen door de klant mismeesterd omdat hij - naar jouw mening - enkele foute beslissingen heeft doorgeduwd? Of heb je tijdens een groepsproject uiteindelijk alles zelf moeten doen?

Dan mag je dit zeker kort vermelden, maar blijf respectvol. Hou het kort en bondig en ga meteen naar de essentie. Vertel gerust wat je als problematisch ervaarde en waar je wèl naar op zoek bent. Bijvoorbeeld: "Dit project is jammer genoeg fout gelopen omdat er veel te weinig tijd en budget was voorzien. Ik ben op zoek naar een bedrijf waar werknemers de tijd krijgen om het werk af te maken, klanten overtuigd meegaan in een realistische planning en er regelmatig budget reviews zijn zodat men tijdig ontdekt waar er budgettair een probleem kan zijn.”

Wees eerlijk naar het bedrijf toe. Je moet niet vermelden bij welke andere bedrijven je hebt gesolliciteerd, maar heb je ergens een concreet voorstel gekregen? Vertel dit dan gewoon en geef aan hoeveel tijd je hebt om te beslissen. Niets zo frustrerend als een verkeken kans door slechte timing, zowel voor jou als het bedrijf.  

Voel je tijdens het gesprek aan dat de job toch niets voor jou is? Of voel je je niet comfortabel bij het bedrijf of de persoon waarmee je praat? Durf dit dan aangeven.

Je moet heus niet uitbundig positief zijn, maar draai je negatieve ervaringen om naar wensen die je hebt voor je nieuwe job.

 

Tip 5: Eindig met een concrete afspraak

Op het einde van het sollicitatiegesprek krijg je meestal de volgende stappen mee. Zorg er alleszins voor dat wanneer je naar buiten stapt je weet wanneer je een reactie mag verwachten, hoeveel sollicitatierondes er zijn en als je een test moet afleggen wanneer de exacte deadline is.

Bij Marlon communiceren we altijd open en zijn we zeer direct in onze feedback, zowel bij sollicitanten als onderling naar elkaar toe. We weten graag wat jouw gevoel is bij een sollicitatiegesprek, een jobomschrijving en ons bedrijf. Als je bij ons werkt, willen we dat je je goed voelt. En dat kan alleen als we onze samenwerking met een positief gevoel beginnen.

 

 

Droom je van een job bij Marlon?

Een webbureau of ICT-bedrijf is meer dan een groepje analisten, developers en webdesigners die samenwerken. Ook online marketeers, project managers en office managers zijn broodnodig om een project naar een hoger niveau te tillen.

Benieuwd welke rol het beste bij je past? Check onze vacatures of solliciteer spontaan. En wie weet spreek jij wel tijdens onze volgende Lunch-‘n-Learn over je bijzondere hobby of passie!

Check onze vacatures