Wat is branding en hoe pak je dit aan?

Op door Gert Dedeyne

Met branding geef je persoonlijkheid aan je bedrijf of merk. Het bepaalt je uitstraling naar de buitenwereld toe en hoe sterk je eerste indruk is. Maar waaruit bestaat een huisstijl precies en hoe zorg je ervoor dat het totaalplaatje klopt? 

Een huisstijl is meer dan enkel een logo

Een huisstijl begint meestal bij de creatie van een logo, dat kan bestaan uit een woordmerk al dan niet in combinatie met een beeldmerk. Maar hier stopt je branding niet. Een ervaren vormgever definieert je eigen kleurenpalet, lettertypes en typografische regels en je eigen beeldtaal. Ga je voor abstracte grafische elementen, illustraties of foto’s? Is er een fotoshoot nodig zodat je over een volledig eigen beeldbank beschikt, schakel je een ervaren illustrator in of ga je je beeldmateriaal aankopen via een online website à la iStock of Getty Images? 

Eens deze elementen op punt staan heeft de vormgever alles in handen om je huisstijl door te trekken op alle mogelijke dragers, van je naamkaartje tot je website en zelfs de aankleding van je kantoor. 

Waarom een duidelijke branding belangrijk is

Door je huisstijl consequent toe te passen creëer je een herkenbaar beeld en straal je precies uit wie je bent. Is dat serieus en rechttoe rechtaan? Of eerder speels en een tikkeltje stoutmoedig? Het doortrekken van je huisstijl in al je communicatie zorgt ervoor dat je professioneel en authentiek overkomt en dat wekt vertrouwen. 

Wees niet bang van een update

Een huisstijl ontstaat altijd binnen een bepaalde creatieve tijdsgeest en het is heel normaal dat je na een tijdje het gevoel hebt dat je branding outdated is. Dat wil niet zeggen dat je je volledige branding in de vuilnisbak moet gooien, integendeel. Met een rebranding waarbij je je logo en de verschillende elementen een subtiele make-over geeft, bewaar je immers de reeds opgebouwde herkenbaarheid bij je doelpubliek. En dat is altijd goed. 

Rebranding Marlon

Bij Marlon houden we van innovatie en dat willen we ook uitstralen met onze huisstijl. Het was tijd voor een update of een verfijning, want een totale rebranding was niet nodig. Wat deden we dan precies?

Het verschil zit in de details 

Ons logo bestaat uit een woordmerk met rechtsboven een beeldmerk. Het viel ons op dat het beeldmerk een vrij schuine hoek aannam tegenover het woordmerk. Het geheel voelde hierdoor lichtjes uit balans en dus werd de schuine hoek rechtgezet. Ook vonden we dat de twee elementen vormelijk iets te ver uit elkaar lagen. Het woordmerk voelde zeer statisch, terwijl het beeldmerk een organische feel had. 

oude marlon logo
rebranded marlon logo

Wat hebben we precies gedaan?  

Beeldmerk

  • Het beeldmerk werd vertikaal bijgestuurd.
  • De vorm is meer symmetrisch.
  • De afgeronde uiteinden zijn afgezwakt en minder organisch.

 
Woordmerk

  • We hebben het font gewijzigd.
  • Caros is het nieuwe main lettertype.
  • De eerste en laatste letter volgen dezelfde afronding.
Lettertype logo

Nieuwe look, nieuwe fonts

De esthetiek van je fonts moet in lijn zijn met je huisstijl en vertrouwd aanvoelen bij je doelgroep. Punt. Daarnaast heeft een goed lettertype voldoende varianten voor verschillende toepassingen - denk maar aan regular, italic, bold, semibold … Maar je kunt ook fonts met elkaar combineren. Zo kan het font van je titels best verschillen met het font van je subtitels en leestekst, als het geheel maar in balans is. 
 

Bij Marlon kozen we voor Caros als het font voor ons logo en onze titels. Dit moderne sans-serif lettertype oogt clean, simpel en is zeer goed leesbaar. Het is een stevig font dat down-to-earth aanvoelt, maar toch een subtiele speelse insteek heeft. Net zoals Marlon!

branding lettertype
lettertype

De leesteksten worden voortaan in Open Sans geplaatst, een humanist sans-serif lettertype. Humanist verwijst naar het kalligrafische karakter van de letters. Ze hebben een open vorm die het oog horizontaal leidt waardoor de letters zelfs zeer klein erg goed leesbaar zijn. Het font heeft een vriendelijke uitstraling en werd geoptimaliseerd voor print, web en mobile

Een aangepast kleurenpalet

De basis bestaat uit twee blauwtinten: Cobalt en Sky. In de volledige branding spelen zij de hoofdrol. Door de kleuren consequent toe te passen, creëren we een professionele en uitgebalanceerde look & feel op alle kanalen.  

De steunkleuren Violet, Teal en Jade zijn complementair aan de twee basiskleuren en worden sporadisch gebruikt ter ondersteuning. De accentkleur Ruby is perfect om elementen zoals call-to-actions in de kijker te zetten. 

Alle kleuren zijn conform de WCAG accessibility guidelines. Aan de hand van deze richtlijnen kun je je online content toegankelijker maken voor mensen met een beperking. Maar ook in browsers en op toestellen met een beperkte functionaliteit wordt je content zo optimaal mogelijk weergegeven.   

kleurpalet branding

Stijliconen wijzen de weg 

Het ontwerpen van de vernieuwde huisstijl en website ging gepaard met een verhuis naar ons gloednieuwe pand op The Loop. Een modern en strak gebouw met alle ruimte om als team en bedrijf verder te groeien. Iconen wijzen je de weg doorheen het gebouw en geven onze vergaderzalen, toiletten, bar … een speels karakter.  
 

branding icons
branding signalisatie
rebranding stijliconen

Een gloednieuwe huisstijl of tijd voor een rebranding?

Of je nu net je business opstart of al even een voet in de markt hebt: een sterke branding helpt je bij het maken van een goede eerste indruk.
Onze designers vertalen graag jouw visie naar een jasje op maat van jouw doelgroep.

Contacteer ons voor een gesprek

Gerelateerde berichten