De gevolgen van een trage website

davy-2013-2.jpg
Op door Davy De Pauw

Oktober 2016. Een keerpunt voor webdesigners, developers en online marketeers, want voor het eerst surften mensen méér op hun smartphone en tablet dan op hun desktop. Onze smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We willen op elk moment toegang hebben tot informatie, online kunnen shoppen en - al dan niet - belangrijke updates op onze favoriete social media kanalen checken.

Hoe trager je website, hoe sneller mensen afhaken

Onze drang naar informatie en onze fear of missing out zorgen ervoor dat we steeds hogere eisen stellen aan onze toestellen. We willen een krachtige smartphone, tablet of laptop met een snelle internetverbinding en een directe respons op onze vraag. Of we nu thuis surfen via high speed WiFi of onderweg zijn: een website moet instant laden. Zoniet, zijn we weg. 

De snelheid van een website beïnvloedt niet alleen de bounce rate (aantal mensen dat instant afhaakt), maar ook conversie en online verkopen én je ranking binnen de zoekresultaten van Google.
 

Speed it up, voor die eerste indruk

Je krijgt slechts één kans om een goede eerste indruk te maken, ook online. Een website die traag laadt, is het eerste wat een bezoeker opvalt en daar gaat meteen al je harde werk. De User Experience van je website krijgt onmiddellijk slechte punten: 

  • De helft van alle mobiele bezoekers verlaat de website indien deze niet binnen drie seconden laadt. Volgens het onderzoe Consumer Web Performance Expectations Survey van Akamai Technologies uit 2014 verwachten mensen dat een website binnen twee seconden laadt.

  • Een studie van DoubleClick (Google) concludeerde eveneens dat 53% van de mobiele bezoekers vroegtijdig afhaakt als de pagina niet binnen drie seconden laadt.

  • 18% van de bezoekers verwacht een instant page load. 

  • 75% van de mobiele websites heeft een laadtijd van langer dan tien seconden. De gemiddelde tijd is zelfs negentien seconden.

  • Etsy stelde vast dat 160 KB aan extra afbeeldingen op de mobiele pagina de bounce rate met 12% verhoogt.
     

Een hoge bounce rate: de schrik van elke marketeer

Verschillende studies tonen de samenhang tussen de laadtijd en bounce rate van een website aan. De technologische vooruitgang heeft niet alleen in een razend tempo onze wereld veranderd, maar ook onze eisen en verwachtingen steeds hoger gelegd. Een snelle website of app is vandaag een cruciaal element in het conversieproces, want hoe trager de website, hoe hoger de bounce rate.

  • gemiddeld 13% bounce rate voor laadtijden onder drie seconden
  • gemiddeld 60% bounce rate voor laadtijden boven negen seconden
     

De pre-bounce rate: qué?

De bounce rate vormt een belangrijk element in het meten van het succes van een webpagina, maar schetst niet altijd het volledige plaatje. Zo is er de pre-bounce rate. Dat gebeurt wanneer een bezoeker de website verlaat nog voor de pagina (en de analytics software) volledig geladen is. 

Maar hoe breng je dit in kaart als zelfs je analytics software te laat is om dit vast te leggen? Zorg ervoor dat je de attempted load kunt meten of het moment waarop de gebruiker de pagina begint te laden. Zo kun je perfect achterhalen hoeveel verkeer er verloren gaat nog voor de eerste pagina volledig geladen is. 
 

Hoe de snelheid van je website conversie en sales beïnvloedt

We zijn verwend, jij en ik. Vandaag besteld, morgen in huis. En soms zelfs dezelfde dag nog. Alles moet sneller, ook onze online ervaring. En het kan, dankzij de technologie. 

Het bestaan van je online shop of online business is afhankelijk van het aantal conversies. Als we kijken naar de key performance metrics, is snelheid één van de belangrijkste parameters. Trage websites vertalen zich in slechte verkoopcijfers, maar het omgekeerde is ook waar. Hoe sneller je website, hoe meer en vaker mensen bij jou een volle winkelkar uitchecken. Een rapport van Mobify toont aan dat:

  • voor elke 100 milliseconde dat de homepage sneller wordt, de kans op een conversie met 1,11% stijgt.

  • voor elke 100 milliseconde dat de checkout sneller wordt, de kans op een conversie met 1,55% stijgt.

Iedere milliseconde telt dus. En toch blijkt performantie nog steeds een van de meest problematische aspecten van een website. Een laadtijd minder dan twee seconde blijft de heilige graal. 

Om jou te helpen bij je queeste heeft Google verschillende tools ontwikkeld die de snelheid van je website meten. Maar ook berekenen wat jij precies wint bij een snellere website. Een van deze tools is de Impact Calculator tool. Op basis van je huidige prestaties berekent de tool hoeveel extra omzet je kunt halen door je website te optimaliseren.

Google impact calculator

Google beloont snelle websites

Sinds 9 juli 2018 houdt Google officieel rekening met de paginasnelheid als ranking factor bij mobiele zoekopdrachten. Met deze Speed Update beloont het websites die sneller laden met een hogere ranking binnen mobiele zoekopdrachten. 

Via de Chrome User Experience Report database (CrUX) kan Google nu aan de hand van echte user-data (Real User Monitoring of RUM) achterhalen hoe snel jouw website laadt voor de gemiddelde gebruiker. 

De Speed Update zal voorlopig enkel nadelig zijn voor pagina's die de traagste User Experience bezorgen. Een tragere website met relevante content voor de zoekopdracht zal nog altijd goed scoren. Maar snellere websites kan Google wel beschouwen als meer kwalitatieve websites, dus hou zeker rekening met de snelheid van je website. 
 

Sneller en minder. Zo pakken we UX aan bij Marlon.

Iedere website die we ontwerpen en ontwikkelen moet ook op mobile snel en feilloos zijn. We houden daarom niet alleen rekening met de technologiekeuze, maar besteden ook aandacht aan de User Experience. Op mobile laten we daarom soms elementen weg als ze de gebruikservaring in de weg staan. 

Zolang de bezoeker wacht tot een pagina geladen is, is er geen sprake van interactie of User Experience. Het is daarom cruciaal om die tijd zo kort mogelijk te houden en de gebruiker zo snel mogelijk de eerste content te tonen. Onderstaand voorbeeld van Ilya Grigorik illustreert hoe je door optimalisatie het fenomeen van het ‘kritieke weergavepad’ of ‘critical rendering path’ kunt verbeteren zodat de bezoeker jouw content sneller kan raadplegen. 

Niet geoptimaliseerd versus progressive rendering

Naast de effectieve laadtijd, vormt de perceptie van tijd een belangrijk aspect in performantie-audits. Zo is er de 20%-regel: om ervoor te zorgen dat gebruikers een verschil in tijdsduur merken, moet dit met een minimum van 20% worden gewijzigd. Bijvoorbeeld: een bestand dat twee seconden nodig heeft om te laden, moet je minstens 0,4 seconden sneller maken (= 20%). Pas dan zal de gebruiker de snellere laadtijd opmerken. 

De performantie van een website verbeteren is een proces waarbij we niet alleen de snelheid van de website verbeteren, maar ook de manier waarop mensen feedback krijgen op de acties die ze doen. Bijvoorbeeld een item toevoegen aan of verwijderen uit een winkelmandje, de manier waarop resultaten kunnen gefilterd worden en zoveel meer.
 

We are no longer living in a mobile first world, we are a mobile only world.

Larry Page, CEO Alphabet

Welcome to a mobile world

Bij Marlon houden we bij elke stap binnen het ontwikkelingsproces rekening met performantie. Net omdat de performantie van een website zoveel invloed heeft op de gebruikservaring zou het niet slim zijn om hier pas op het einde naar te kijken. Goede performantie vraagt om doordachte beslissingen tijdens de analyse- en designfase en een gestroomlijnde uitwerking door onze front-end en back-end developers. Doordat we hier van bij de start en in elke fase rekening mee houden, kunnen we met trots zeggen dat onze websites hoog scoren op vlak van snelheid én conversie. 

Een responsive website is voor ons een evidentie, geen extra. We optimaliseren de gebruikservaring op verschillende toestellen en controleren hierbij de snelheid en het gebruiksgemak. Met de smartphone die vandaag alomtegenwoordig is, is mobile-first onze go-to aanpak. 

Tijdens de ontwikkelingsfase testen we de website via simulaties van oudere toestellen waarbij de snelheid van het toestel of de internetconnectie kunstmatig vertraagd wordt. Niet elke bezoeker surft namelijk op de nieuwste iPhone. Daarnaast beschikken we over een hele reeks toestellen voor reallife tests. 
 

Geen launch zonder uitgebreide testing & performance audits

Iedere website van Marlon wordt grondig getest door ons team én de klant. We onderwerpen de website aan een reeks testen, waaronder de performance audit. Gespecialiseerde tools vertellen ons waar er nog verbeteringen mogelijk zijn en dit zowel op vlak van front-end (browser) als back-end (server). Het testen van de website reserveren we niet als allerlaatste to do, maar gebeurt in fases doorheen het volledige traject. Na de launch blijven we de website en haar prestaties opvolgen via metrics en dashboards en optimaliseren we waar nodig. 
 

Performantie gaat verder dan snelheid

Al meer dan tien jaar streven we bij Marlon naar snelle en gebruiksvriendelijke websites, zonder compromis. Beide elementen zijn voor ons belangrijk. Performantie is dan ook niet iets dat we na launch fixen, maar waar we van bij de start van een project rekening mee houden en nauwgezet aandacht aan besteden.
 

Verbeter je laadsnelheid en verhoog je omzet

Wij helpen je graag met een rendabele website die je concurrenten het nakijken geeft.

Contacteer ons voor een kennismaking

Gerelateerde berichten