Als de wetgeving updates aan je website vraagt

Op door Bart Van Canegem

Een professionele website, webshop, app of platform is een hele investering op verschillende vlakken, en hou je best steeds up-to-date. Het zijn niet altijd interne veranderingen of gebruikersanalyses die om een aanpassing vragen. Ook externe factoren zoals een nieuwe wetgeving hebben invloed op de toe te passen business logica. 

De Toyota car configurator

Als partner van Toyota Motor Europe zijn we verantwoordelijk voor het development en onderhoud van de online car configurator. De tool is beschikbaar in 40 landen én bijbehorende talen. Een straf staaltje development, waar we al meer dan tien jaar samen aan werken. 

toyota car configurator

Op basis van verschillende API’s brengen wij data en logica samen in de de car configurator. Welke keuzes je hier maakt - bijvoorbeeld type motor - beïnvloeden hoe de business regels worden toegepast op de data in de car database. Deze data combineren we met gegevens uit andere databronnen zoals een financieringsplan of autoverzekering. Dit alles zorgt ervoor dat je tijdens jouw configuratie de juiste informatie en visualisaties te zien krijgt. 
 

Europa introduceert nieuwe verbruiks- en emissietesten

Geen autoreclame zonder de wettelijk verplichte informatie over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. De cijfers werden in het verleden berekend volgens de verbruiks- en emissietest ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Deze test dateert uit de jaren ‘70 en ook al kreeg de test doorheen de jaren verschillende updates, de resultaten van NEDC bleken niet waarheidsgetrouw.

In 2017 brak het grote emissieschandaal uit en kondigde Europa aan om stapsgewijs over te schakelen naar een nieuwe testprocedure genaamd de ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’ (WLTP).

NEDC hield rekening met theoretische rijomstandigheden, terwijl WLTP wagens test op basis van realistische situaties. 

Tijdens de NEDC-testcyclus bijvoorbeeld mat men de CO2-uitstoot in een gecontroleerde ruimte én durfde men wel eens de resultaten beïnvloeden. De bandenspanning verhogen, remmen loskoppelen of carrosserie afplakken zodat er geen openingen waren tussen panelen … Het gebeurde allemaal. WLTP maakt nu een einde aan deze praktijken. 

De nieuwe aangekondigde wetgeving had natuurlijk invloed op de Toyota car configurator en alle componenten die hierop inhaken. Van een uitdaging gesproken! 
 

Implementatie van nieuwe testprocedure

Nu was het al langer verplicht om de emissie bij iedere wagen te tonen, maar toch betekende de nieuwe wetgeving dat we de car configurator deels moesten bijsturen. 

De basisconfiguratie van een wagen bestaat standaard uit:

Toyota basis configuratie

Daarnaast zijn er ook heel wat optionele onderdelen die je moet personaliseren tijdens de configuratie:

Toyota optionele configuratie

Bij NEDC werd de CO2-uitstoot bepaald op basis van je basisconfiguratie (model tot en met motorisatie). Hier werd er nog geen rekening gehouden met extra opties en accessoires die de testresultaten kunnen beïnvloeden. Denk maar aan een dakkoffer die ongetwijfeld zal leiden tot een hoger verbruik en meer CO2-uitstoot.

Van bij de start van het project hadden we een algemeneAPI-endpoint die eenduidig de CO2-uitstoot beschikbaar maakte volgens de basisonderdelen. Deze konden we blijven tonen doorheen de verdere configuratieflow. 
 

De nieuwe wetgeving vereist dat we overal op de website en bij de verschillende componenten een disclaimer tonen die de gebruikte testprocedure (WLTP of NEDC) vermeldt. 

De disclaimer staat nu standaard bij het verbruik en de emissie, maar er was meer. Bij een volledige configuratie moet er voortaan rekening gehouden worden met die specificaties die de emissie kunnen beïnvloeden. Met andere woorden: telkens een gebruiker een aanpassing aan de configuratie doet - bijvoorbeeld een navigatiesysteem toevoegen, type banden aanpassen … - wordt de CO2-uitstootopnieuw berekend. We communiceren de configuratie naar de car database en halen de juiste CO2-emissie on-the-fly op. 
 

Eén overgangsperiode, twee systemen

Natuurlijk heeft Europa een overgangsperiode voorzien, want de nieuwe testprocedures implementeren doe je als automerk niet op 1-2-3. Maar hoe pak je dit aan in een car configurator die dagelijks door duizenden mensen gebruikt wordt? Want we moeten zowel de oude service als de nieuwe service ondersteunen. Concreet ziet dit er zo uit: 
 

  • Wanneer je de motorisatie van jouw Toyota kiest, wordt de testprocedure (WLTP of NEDC) bepaald. Het is namelijk niet zo dat álle modellen reeds getest worden volgens WLTP. 
  • Op basis van deze informatie wordt de nieuwe, overeenkomstige disclaimer getoond. Zo weet je welke testprocedure van toepassing is op jouw wagen. 
  • Je kiest vervolgens opties en accessoires en bij een WLTP-geteste wagen wordt je configuratie naar de 'get specification service' gestuurd. Deze stuurt vervolgens de correcte emissie terug.
  • Steeds meer landen berekenen de verkeersbelasting en andere taksen aan de hand van de CO2-uitstoot. En ook binnen de car configurator wordt hiermee rekening gehouden door de toegepaste belastingen te berekenen op basis van je exacte configuratie. 
     

Een technologische uitdaging?

Soms dwingen externe factoren je om je business processen opnieuw te bekijken. Vaak gaat dat gepaard met veranderingen aan je website, webshop, app of platform. Wij helpen je om dit doordacht en stap voor stap aan te pakken.
 

Op zoek naar een digitale partner die geen enkele complexiteit uit de weg gaat?

We ondersteunen je met plezier bij de uitbouw van digitale oplossingen op maat. 

Contacteer ons voor een goed gesprek

Gerelateerde berichten