Blog artikel

Facebook Timeline for pages, wat is er veranderd en wat zijn de mogelijkheden?

Na de profielpagina’s is het de beurt aan de Facebook-pagina’s om een update te krijgen naar timeline. Maar wat zijn de veranderingen nu concreet? Waar moet je op letten? En vooral welke kansen zijn er?

Visueler

Wat onmiddellijk opvalt is dat er meer belang gehecht wordt aan foto’s. Uit onderzoek van Facebook zelf blijkt immers dat foto’s een hoger engagement hebben dan andere, meestal pure tekstuele, updates. Het eerste wat in het oog springt is dan ook de grote foto bovenaan je pagina: de coverfoto. Het is de bedoeling dat deze foto een goede weerspiegeling is van jouw merk of bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een foto zijn van een van je producten, van je medewerkers of een sfeerfoto die duidelijk aangeeft waarvoor jouw merk staat.

Er zijn heel wat bedrijven die hun logo gebruiken voor de coverfoto en voor hun profielfoto. De profielfoto bevat dan een detail van het logo. Op het eerste zicht lijkt dit een goed idee, maar dat is het toch niet. Je profielfoto moet nog altijd herkenbaar zijn in de tijdslijn van anderen. Enkel een deel van je logo gebruiken kan dus nefast zijn voor je herkenbaarheid en bijgevolg ook voor je engagement, wat op zijn beurt het bereik van je pagina zal doen verlagen. Het beste is dus om als profielfoto je logo te gebruiken en een andere, mooie foto te kiezen voor je coverfoto. We raden je aan om een van je producten te gebruiken of een foto dat een perfect beeld geeft van waarvoor je als merk of bedrijf staat. Mensen moeten met één blik weten wat voor bedrijf jij bent en wat jij hen te bieden hebt.

Verder op de pagina wordt er ook meer aandacht besteed aan de foto’s die bij een statusupdate horen: zij worden groter weergegeven. Een tip voor als je een statusupdate doet: vergezel hem van een foto. De status ziet er niet alleen beter uit, maar zorgt er ook voor dat potentiële fans onmiddellijk zien waarover het bij jou gaat en zo al kennis kunnen maken met je producten.

Let wel: Op de coverfoto mag geen call to action aanwezig zijn. Dus geen pijl die de like-button aanduidt, geen korting die aangeboden wordt en geen dingen zoals “download het nu”. Daarnaast mag de coverfoto ook geen contactgegevens bevatten.

Facebook timeline for pages is visueler geworden

De Facebook-pagina is visueler geworden  

 

Socialer

Ook het sociale aspect heeft aan belang gewonnen. Nu zien fans onmiddellijk welke van hun vrienden al fan zijn van de pagina. Daarenboven zien ze hun posts op de Facebook-pagina ook prominenter verschijnen. Dit zorgt er dus voor dat je meer belang gaat moeten hechten aan Conversation Management. Het beslissingsproces van mensen wordt immers sterk beïnvloed door wat hun vrienden zeggen of ondervinden. Negatieve commentaren van vrienden of vragen waar er geen antwoord op gegeven wordt, zullen negatief zijn voor je imago. Hierdoor zullen mensen minder geneigd zijn om de pagina te liken en om bij uitbreiding iets bij jou te kopen.

Facebook-pagina’s kunnen ook andere pagina’s liken, dit kon vroeger ook al, maar toen stond dit enkel aan de linkerkant vermeld. Nu maken deze  likes deel uit van de  timeline van je pagina, waardoor ze veel meer opvallen. Op deze manier kun je dus nog extra persoonlijkheid aan je merk of bedrijf geven. Je laat zien dat je begaan bent met je merk of product en zendt zo een positief signaal uit naar potentiële klanten of fans. Het laat immers zien dat je bezig bent met Facebook en dat je het serieus neemt, wat het vertouwen zal doen stijgen. Daarenboven zien fans en niet-fans ook welke pagina’s hun vrienden leuk vinden.

fan comments en likes

  De likes van een pagina staan nu in de timeline

 

Privéberichten en klantenservice

Nieuw is dat fans privéberichten naar pagina’s kunnen sturen. Ideaal voor klantenservice! In plaats van en plein public iets op te lossen of de mensen een e-mailadres te geven, kunnen ze je nu een privébericht sturen via Facebook. Dit werkt drempelverlagend en zorgt er ook voor dat er minder fouten kunnen gemaakt worden, zoals een typfout in een e-mailaders of een mail die in de spamfolder terecht komt. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je wel moet aangeven dat mensen je via deze functie kunnen bereiken. Je moet er voor zorgen dat je wel degelijk gehoor geeft aan deze berichten. Mensen op sociale media verwachten een snel antwoord, dus wacht zeker geen dag of langer om terug te sturen. Kun je het probleem niet direct oplossen? Stuur dan een bericht om te zeggen dat je er met bezig bent en het zo snel mogelijk zult oplossen. Zo weet de persoon in kwestie dat het bericht gelezen is en dat er iemand met bezig is, wat een hele geruststelling is.

Heb je hier niet de tijd voor of heb je liever dat alles binnekomt op één e-mailaders, dan kan je deze functie ook uitschakelen. Hiervoor ga je naar de Manage > Edit Page > Vink het vakje bij Messages uit.

Let wel: als pagina kan je enkel antwoorden op berichten, je kan dus zelf geen berichten sturen naar je fans. Je kan dus niet proactief te werk gaan en het initiatief moet van de fan komen.

Storytelling

Met timeline heb je een krachtig instrument in handen om aan storytelling te doen. Met storytelling geef je je fans inzicht in wie je bent en vanwaar je komt. Het stimuleert de verbondenheid met je fans, het zorgt er ook voor dat je transparanter overkomt. Potentiële fans en/of kopers zien waar je als bedrijf vandaar komt en hoe je geëvolueerd bent, wat het vertrouwen zal doen toenemen. Concreet kun je alle belangrijke gebeurtenissen van je bedrijf toevoegen aan je timeline, je kan zo ver in de tijd gaan als je zelf wilt. Zoals The New York Times. Zij hebben hun profiel aangevuld met de belangrijskte gebeurtenissen tot aan de oprichting in 1851. Heel belangrijke gebeurtenissen kan je als een milestone aanduiden, deze gebeurtenissen nemen dan de hele breedte van de pagina in en je kan er een foto bij plaatsen. Bij het invullen van deze gebeurtenissen moet je wel rekening houden met de relevantie voor je fans. Dat een van de oprichters er uit werd gegooid, kan misschien wel belangrijk geweest zijn voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf, maar fans gaan hier weinig aan hebben. Wat dan weer wel heel interessant is, is productlanceringen of ingrijpende veranderingen in het productieproces of een nieuw merk dat aan het portfolio kan toegevoegd worden.

Daarenboven is het gewoon een leuke en interactieve manier om aan je fans te tonen hoe je gegroeid bent als bedrijf.

Storytelling

The New York Times gaat terug tot de oprichting 

 

Pin it!

Pinnen is populair en nu kan je het ook op Facebook doen. Maar er is wel een verschil tussen pinnen op Facebook en op Pinterest. Op Facebook kan je een post pinnen. Zo blijft deze post gedurende 7 dagen bovenaan staan en wordt hij niet weggeduwd door andere, meer recentere posts. Dit is dus de ideale manier om een aankondiging langer onder de aandacht te houden. Je kan dit bijvoorbeeld doen als je deelneemt aan een beurs. Je pint de aankondiging op je Facebook-pagina en ze blijft 7 dagen lang onder de aandacht van al wie op je pagina komt.

Tip: na deelname aan de beurs kun je er dan een milestone van maken en er eventueel een mooie sfeerfoto bij posten.

Pin it

Redbull heeft een post gepind 

 

Applicaties

De applicaties en tabbladen aan de linkerkant ontspringen ook niet aan de update-dans. Al je applicaties staan nu rechts onder de coverfoto. Je kan maximaal 12 applicaties hebben en er worden er 4 getoond, voor de overige 8 moet je op een uitschuifpijltje klikken. Je kan de volgorde waarin de verschillende applicaties getoond worden aanpassen, maar “foto’s” blijft wel altijd op nummer 1 staan. Applicaties hebben nu meer ruimte gekregen, van 520px naar 810px. Het is dus best dat je je bestaande applicaties een update geeft, zodat ze maximaal gebruik maken van de nieuwe extra ruimte.

Een spijtige verandering is dat je geen default landingspagina meer kunt instellen. De eerste pagina die fans en niet-fans zien is altijd de timeline. Als je een dus een speciale landingspagina had gemaakt om niet-fans te overtuigen om fan te worden, dan is die nu nutteloos geworden. Deze pagina staat wel nog atlijd bij de applicaties, maar veel nut heeft het niet meer.

Pagina met veel applicaties

Voorbeeld van een pagina met veel applicaties

  

Vernieuwd admin-panel

Als admin van een pagina kan je nu veel sneller en eenvoudiger de belangrijkste data over jouw pagina vinden en bekijken. Alles staat netjes gebundeld in een speciaal admin-panel boven de coverfoto. Je ziet er alle nieuwe meldingen (reacties op posts, posts van fans), alle privéberichten, alle nieuwe fans en een tipje van de sluier van de insights. Je ziet de evolutie van het aantal posts, het aantal mensen die het over je pagina hebben en hoeveel mensen je bereikt hebt met je posts. Een pagina is dus vanaf nu makkelijker te beheren.

Spionage

Wil je weten hoe goed een facebook-pagina van een concurrent het doet? Dat kun je nu makkelijk nagaan. Als je op “Likes” klikt, krijg je een overzicht van het aantal fans, de evolutie van het aantal fans, de evolutie van talking about this, de meest populaire week, de meest populaire stad en de meest populaire leeftijdsgroep. Als je niet wil dat anderen dit kunnen zien, dan heb je pech, er is geen enkele manier om dit te verbergen. Als je meer dan vier applicaties hebt kun je de Likes wel verplaatsen, zodat het minder opvalt. Op deze manier is er een extra klik nodig om deze date te zien, wat voor een extra drempel zorgt.

Spionage

 Ook niet-admins zien een deel van de Facebook Insights

 

Updaten of niet

Momenteel heb je nog de keuze of je al dan niet update naar timeline.Weet wel dat op 30 maart 2012 alle pagina’s onverbiddelijk een update naar timeline krijgen. Kijk de kat dus niet uit de boom, maar neem de tijd om alles grondig voor te bereiden, zodat de verandering zo vlot mogelijk kan verlopen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe blog posts? Like ons dan op Facebook of abonneer je op de RSS-feed.

Wat vinden jullie van de nieuwe facebook-pagina’s en welke mogelijkheden schuilen er in? Deel het in de comments!

 

 

 

109 Reacties

order
op
Hello!
dosage
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
to
op
Hello!
online
op
Hello!
online
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
viagra
op
Hello!
online
op
Hello!
cialis
op
Hello!
dosage
op
Hello!
cheap
op
Hello!
10
op
Hello!
online
op
Hello!
video
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cheap
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
order
op
Hello!
order
op
Hello!
does
op
Hello!
and
op
Hello!
and
op
Hello!
does
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
online
op
Hello!
in
op
Hello!
online
op
Hello!
in
op
Hello!
cheap
op
Hello!
viagra
op
Hello!
dosage
op
Hello!
viagra
op
Hello!
dosage
op
Hello!
viagra
op
Hello!
soft
op
Hello!
side
op
Hello!
soft
op
Hello!
side
op
Hello!
soft
op
Hello!
cialis
op
Hello!
viagra
op
Hello!
viagra
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
viagra
op
Hello!
viagra
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
free
op
Hello!
free
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
cialis
op
Hello!
viagra
op
Hello!

Reactie toevoegen

* Je emailadres wordt niet gepubliceerd